fredag 9. juli 2010

f u r u

Foto: Christin

"I landet Miramarmora
var farao på ferie
hos farmora og mormora.
En morgen klatret mormora til Farao i furua,
og så begynte moroa."
Tekst: André Bjerke

Det skrives om furu både her og der, og materialet er virkelig på vei til å få sin renessanse. Det er nok en tilbakekomst som sitter langt inn for mange, men det er viktig å tenke på at det furuhelvetet som man tenker på fra 80- og 90-tallet først og fremst var en innredningsstil. Det er jo ikke materialet i seg selv man hadde så dårlige erfaringer med, men brystningspanelet og de hundretalls synlige kvistene. 

Trenger du å bli overbevist? Besøk utstillingen Furu Helvetica på DogA her i Oslo. Der kan du se resultatet av et prosjekt drevet av 11 unge norske designere. Min favoritt er krakkene du ser på bildene over her, laget av Marte Frøystad. Fantastisk struktur og fin form.

The return of pine! Furu Helvetica is a project run by 11 young Norwegian Designers, who are trying to restore the materials reputation. One of my favorites are the small stools made by Marte Frøystad. See more here!

3 kommentarer:

Astrid sa...

Fine! Jeg lar meg overbevise av furuens fortreffelighet!

christin sa...

haha..

Huset på Planen sa...

Jeg elsker furu! Og er veldig enig i at det først og fremst forbindes med design vi ikke blir særlig grepet av i dag, mildt sagt.
Enkel furu - ingenting er flotter enn det...
Gratulerer som vinner av juli-blogger! Vel fortjent - og du fikk min stemme.